Surat Kebenaran Merotan Dari Seorang Bapa (Gambar)






Maaf, saya tidak terkesan atau gentar dgn hukuman kerana merotan anak. Amalan merotan telah sebati dlm saya mendidik anak2…



Setiap kali bermula musim sekolah pasti saya keluarkan lesen rotan kpd guru2 disekolah anak saya dengan harapan mereka menjadi ‘orang’….



Tapi saya tetap menyayangi mereka sepenuh hati jika mereka berkelakuan baik dan tidak melakukan kesalahan..



I love them all more than u know…



Syafiq Rabbani

Sadiy Syahmi Rabbani

Syakir Rabbani



Mester BlackWater



* * *



Ini pengakuan tegas dari seorang bapa yang menitipkan anak-anaknya untuk dididik di Tahfiz Intergrasi Akademi Insan Prihatin (AIP). Apa yang dilakukan oleh ibubapa sebegini akan memudahkan urusan murobbi dan murobbiah AIP.



Bukanlah para pendidik itu suka sangat merotan anak-anak didik mereka pun. Mereka juga mahu berkawan, bermanja dan bermesra dengan anak-anak ini. Itulah reward motivation yang kami utamakan. Tetapi Allah lebih tahu tentang apa yang diperlukan oleh makhluk ciptaanNya. Disediakan juga fear motivation seperti ancaman bencana alam, balasan neraka dan sebagainya.



Sekurang-kurangnya rotan akan menampakkan dua pilihan kepada anak-anak ini. Mahu reward motivation atau fear motivation? Mahu hidup sejahtera, disayangi dan dihargai atau mahu hidup sengsara dan dimurkai? Mahu merasai kehidupan syurga atau neraka di dunia ini?



Semuga rotan yang kecil ini mampu mendisiplinkan anak-anak kita ketika mereka masih boleh dikawal. Jangan nanti anak kita dirotan dengan rotan besar di penjara kerana tiada kawalan rotan kecil semasa mereka masih boleh dikawal.



Biasanya apabila anak-anak tahu ibubapanya menyerahkan rotan, mereka akan merasa takut lalu bersedia untuk mematuhi segala peraturan dan arahan. Anak-anak seperti inilah yang akhirnya jarang dirotan. Tidak seperti anak-anak yang manja, banyak lemak dan sukar dikawal oleh ibubapa sendiri di rumah.



Apapun, kami akan mengutamakan tarbiyah dan tausiyah, pencerahan dan peringatan demi peringatan. Rotan hanya dijalankan pada yang jelas nyata kedegilan dan keingkarannya selepas diterangkan dan diperingatkan berkali-kali.



Tahniah Mester BlackWater dan semua ibubapa PIBG AIP yang telah memberikan kepercayaan kepada AIP untuk mendidik anak-anak mereka untuk jadi ‘orang’.



Kredit: Facebook Warga Prihatin


Category Article

What's on Your Mind...