‘Saya Akan Buktikan GST Sebenarnya Sangat Bagus Untuk Rakyat Malaysia’






Datuk Seri Najib Razak menekankan sesuatu pada ucapan penggulungan di Perhimpunan Agung Umno, di Kuala Lumpur, petang tadi. – Gambar The Malaysian Insider, 29 November, 2014.



Pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan dibuktikan tidak membebankan sebaliknya menjadi mekanisme membela rakyat, kata Datuk Seri Najib Razak.



Presiden Umno itu berkata, GST sudah terbukti berkesan di 160 buah negara dan ia sudah diamalkan negara kaya mahupun negara miskin seperti Bukina Faso.



“Saya nak buktikan GST tidak bebankan rakyat. GST akan bela rakyat. Siapa kata GST tak menguntungkan? Lebih 160 buah negara buat GST, takkan mereka ni semua salah?



“Takkan Bukina Faso yang miskin buat GST. Yang kaya pun buat GST. Kita perlu GST sebab banyak peniaga tak bayar cukai,” katanya ketika ucapan penggulungan Perhimpunan Agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur hari ini.



Najib berkata dengan pelaksanaan GST, keadilan dapat ditegakkan apabila komuniti peniaga juga tidak terlepas dari dikenakan cukai.



“Apakah adil tuan-tuan bayar cukai yang kerja setiap bulan ada slip gaji, tak boleh elak bayar cukai?



“Yang berniaga, kadang-kadang satu atau dua buku yang dikatakan ekonomi gelap tak bayar, sama ada jurang cukai 30% dalam negara kita, mereka dapat perkhidmatan kerajaan percuma.



“Mereka patut bayar cukai menampung perbelanjaan rakyat. Inilah konsepnya.



“Sebab itu kita jangan politikkan GST ini. Kalau tak baik, saya tak buat. Cerita GST ini dah 20 tahun, berapa menteri kewangan termasuk ketua pembangkang,” katanya merujuk kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Artikel diatas sekadar merujuk kembali perbahasan Perdana Menteri yang dimuatnaik dari portal TheMalaysianInsider pada 29 November 2014.


Category Article

What's on Your Mind...