Polis Ugut Mahu Rogol, Jual Video – Kata Gadis Sertai Bantah GST


(dari kiri) Sivamalar Genapathy, Maisara, Mohamad Asmadi dan Mohd Faizal.

PETALING JAYA: Seorang remaja perempuan yang ditahan berhubung perhimpunan Bantah GST pada 1 Mei lalu mendakwa seorang anggota polis mengugut untuk merogol dan memalukannya bagi membolehkan dia memberikan kerjasama ketika disoal siasat, lapor mStarOnline semalam.

Maisara Amira yang digut di ibu pejabat polis Dang Wangi berkongsi pengalamannya itu di pejabat Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (empower) di sini, Selasa.

“Ayat yang dia kata seperti ini: “Kamu hendak saya rogol kamu? Hanya saya dan kamu sahaja dalam bilik ini. Dalam bilik ini, ada kamera dan mikrofon. Kalau saya jual video ini, saya boleh jadi kaya,’ saya diugut begitu,” katanya yang berusia 21 tahun.

Maisara yang direman selama empat hari mendakwa diugut oleh anggota polis semasa disoal siasat pada 5 Mei lalu, beberapa jam sebelum dia dibebaskan.

Cubaan ugutan seterusnya berlaku selepas ugutan pertama apabila cuba untuk mendapatkan maklumat dan kerjasama daripada Maisara yang hanya berdiam diri ketika itu.

“Dia cuba lagi dan kata ‘Macam inilah. Saya akan bagi kamu satu peluang. Kamu jawab semua soalan yang diberikan pegawai polis. Jika tidak, saya akan minta dia keluar. Saya akan masuk dalam bilik ini. Dan saya akan kerjakan kamu,” tambahnya.

Turut serta pada sidang media pada Selasa adalah bapanya, Mohamad Asmadi Mohamad Safari, dan peguamnya dari Lawyers for Liberty, Sivamalar Genapathy dan Mohd Faizal Abdul Rahman.

Peguamnya menuntut supaya siasatan bebas dilakukan berhubung perkara itu, dan berkata, polis mempunyai tempoh selama 48 jam bagi membolehkan penyiasatan mengenai ugutan rogol dijalankan di ibu pejabat Petaling Jaya dan bukannya dilakukan di lokasi kesalahan itu dilakukan seperti yang didakwa.

Pengarah Eksekutif Empower, Maria Chin Abdullah meminta supaya polis diadakan latihan semula apabila pertubuhan wanita mendesak supaya polis perlu menjalani penilaian semula mengenai cara mereka mengendalikan siasatan.

Polis sebelum ini dilatih oleh pertubuhan wanita mengenai bagaimana mengendalikan kes rogol.

“Mereka sepatutnya boleh faham sekiranya anda membuat ugutan rogol seperti itu, anda akan tahu kesannya kepada seseorang.

“Dalam kes ini, mereka membuat gangguan seksual dan ugutan rogol untuk mendapatkan maklumat daripada tahanan. Polsi sentiasa kata mereka akan mempertahankan wanita daripada keganasan. Tetapi mereka sendiri melakukan keganasan terhadap wanita,” kata Maria Chin Abdullah.

Sidang media itu dibuat selepas Maisara membuat laporan polis berhubung kejadian di Ibu Pejabat Polis Petaling Jaya pada Jumaat lalu.

Maisara merupakan satu-satunya tahanan wanita di antara 23 remaja yang ditahan berhubung perhimpunan 1 Mei lalu di Kuala Lumpur.


Category Article

What's on Your Mind...