'TERKEJUT BERUK DAPAT BILL MAKAN RM1,131'

LANGKAWI - Kegembiraan seorang guru membawa keluarga makan 'sedap' di sebuah restoran terapung di Langkawi berakhir dengan geleng kepala apabila menerima bil yang mahal.


Resit yang dikeluarkan oleh Amin Floating Restaurant, Langkawi, bertarikh 12 Disember viral di Facebook itu dimuat naik oleh Zuhairi.

"Terkejut beruk dapat bill makan lunch tadi dengan keluarga RM1,131.00. Tengoklah harga ikan kerapu 4 ekor. Mak aai! Makan 19 orang, ingatkan dalam around RM300 saja. Bukan dalam aircond pun, bukan dalam kedai pun, tak ada kipas pun. Restoran terapung jer, papan jer," katanya.

Berdasarkan resit tersebut, empat ekor Ikan Kerapu atau Tiger Grouper yang dipesan seberat 4.6 kilogram itu dicaj RM16.00 per 100 gram menjadikan harga totalnya adalah RM736.00. 

Rakan-rakannya juga mempertikaikan harga telur omelette RM8.00, nasi kosong RM40.00, sirap 1 jug RM15.00.

Menurut Fikri Ismail, harga jualan makanan laut di Langkawi pada waktu ini dicaj lebih mahal dari harga biasa.

"Memang tengah musim mahal di Langkawi itu cikgu. Kalau nak makan makanan laut harga okay dan berbaloi, cuba di Pekan Kuah sebelah kedai Cina," katanya. 

Ada segelintir rakannya meminta beliau melaporkan perkara itu kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan ekoran harga ikan yang dikenakan terlalu mahal.


Category Article

What's on Your Mind...