Keadaan Wad Bersalin Di Filipina Yang Sangat Menyedihkan


Nota : Kisah ini diceritakan semasa tahun 2013

Wad bersalin di Hospital Memorial Dr. Jose Fabella ini merupakan sebuah wad hospital yang paling sibuk di Filipina.

Di hospital ini, purata kelahiran bayi seharian ialah 60 orang. Rekod tertingginya ialah 100 orang bayi dalam masa 24 jam! Purata kelahiran bayi sehari di negara ini pula ialah 200 orang sejam! Akibatnya di Dr Jose Fabella Memorial Hospital , sebuah katil akan dikongsi oleh 3 orang ibu baru pada satu-satu masa.


Hospital Memorial Dr. Jose Fabella ini secara sejarahnya bermula dengan hanya sebuah klinik dengan 6 buah katil pada 9 November, 1920. Klinik ini telah diasaskan oleh Dr. Jose Fabella, yang asalnya terletak di Sampaloc, Manila. Pada tahun 1922, klinik ini telah menambah wad pediatrik dan sebuah sekolah perbidanan.


Bukan takat ibu yang nak bersalin dan yang dah bersalin terpaksa berkongsi katil, baby yang baru lahir pun menerima nasib yang serupa. Dan ini memungkinkan pertukaran bayi … uhh bahaya sungguh. Persoalannya, kenapa kadar kelahiran sangat tinggi di sana?

Kenapa Sesak?


Menurut sumber yang dirujuk:
Filipina ialah sebuah negara Roman Katolik. 
Paus tidak membenarkan penganut Katolik
memakai kondom, memakan pil perancang, melakukan pengguguran atau apa saja bentuk perancangan keluarga. 
Kesemua ini dianggap berdosa kerana “melanggar kehendak tuhan”. Di Filipina, 90% penduduknya adalah katolik.

Presiden Beningno Aquino III cuba untuk mengurangkan kadar kelahiran di Filipina dengan memperkenalkan pengajian seks di sekolah dan kempen perancangan keluarga bagi mengawal populasi Filipina yang telahpun mencapai 90 juta orang!


Walaupun cadangan beliau mendapat sokongan rakyat, pihak Gereja Katolik Filipina menentang sehabis-habisnya cadangan Presiden. Mereka memberi amaran akan menyisihkan beliau dari gereja Katolik.

Inilah rupa wad bersalin di sebuah hospital di Filipina serta masalah ledakkan kadar kelahiran akibat campur tangan golongan tak masuk akal suatu agama.

Sumber : Reuters


Category Article

What's on Your Mind...