10 Perayaan Yang Pelik Di Dunia


Anda pasti terkejut bahawa terdapat banyak perayaan-perayaan pelik di dunia ini. Dari mengguling keju hingga melompat bayi, ini adalah sebahagian daripada perayaan yang paling unik di dunia.

Di bawah adalah beberapa festival pelik anda mungkin pernah lihat dan mengalami.

1. Kanamara Matsuri



Setiap tahun, orang-orang dari bandar Kawasaki di Jepun mengambil bahagian dalam perayaan, Shinto Kanamara Matsuri. Perayaan yang meraikan zakar ini adalah tema utama acara itu, Imej zakar di gunakan dalam ilustrasi, bentuk gula-gula, ukiran sayur-sayuran, hiasan, dan perarakan mikoshi.

Kanamara Matsuri berpusat di sebuah kuil tempatan yang menyembah zakar yang dahulu popular di kalangan pelacur yang mahu berdoa untuk perlindungan dari penyakit seksual. Dikatakan bahawa terdapat juga perlindungan ilahi untuk kemajuan perniagaan dan kemakmuran puak; dan untuk penghantaran mudah, perkahwinan, dan keharmonian pasangan. Terdapat juga legenda syaitan bergigi tajam yang bersembunyi di dalam faraj seorang wanita muda dan memotong zakar dua orang lelaki muda pada malam perkahwinan mereka. Disebabkan itu, gadis itu meminta bantuan daripada tukang besi, yang membentuk sebuah zakar besi untuk memecahkan gigi setan, yang membawa kepada penyembahan barang tersebut.

2. Guling Keju Cooper Hill



The Cooper Hill Cheese-Rolling dan Wake adalah acara tahunan yang diadakan pada Spring Bank Holiday di Bukit Cooper dekat Gloucester di rantau Cotswolds di England. Ia adalah tradisi oleh dan untuk orang-orang yang tinggal di kampung tempatan Brockworth, tetapi sekarang orang dari seluruh dunia mengambil bahagian. Acara ini mengambil namanya dari bukit di mana ia berlaku.

Acara ini adalah tradisional. Dari puncak bukit satu bulatan keju Double Gloucester digulingkan, dan pesaing belumba menuruni bukit mengejar keju itu. Orang pertama melepasi garisan penamat di bahagian bawah bukit akan memenangi keju.

3. Hadaka Matsuri



A Hadaka Matsuri adalah sejenis perayaan Jepun, atau Matsuri, di mana peserta memakai pakaian yang minimum; biasanya hanya cawat Jepun (dipanggil fundoshi), kadang-kadang dengan kot happi yang singkat, dan jarang di raikan sepenuhnya dalam keadaan telanjang. Festival ini diadakan di pelbagai tempat di seluruh Jepun setiap tahun, biasanya pada musim panas atau musim sejuk. Perayaan paling terkenal adalah Saidai-ji Eyo Hadaka Matsuri diadakan di Okayama, di mana festival itu berasal. Wujud sejak 500 tahun dahulu, lebih 9,000 orang mengambil bahagian dalam Festival Bogel – Hadaka Matsuri – setiap tahun di Okayama, Jepun.

Seorang paderi Shinto melemparkan sepasang kayu bertuah ke arah orang ramai di tengah malam dan lelaki-lelaki mesti berasak untuk merebut kayu sehingga ia dalam genggamannya. Tradisi menetapkan bahawa jika seorang lelaki yang menang meletakkan kayu ke dalam kotak kayu dengan beras, dia akan mencapai kegembiraan sepanjang tahun. Ini merupakan tradisi yang tinggi dalam Okayama.


4. Festival Bufet Monyet



The Monkey Buffet Festival diadakan setiap tahun di Thailand untuk mempromosikan pelancongan. Walaupun seseorang mungkin berfikir perayaan ini adalah bufet monyet, ia sebenarnya adalah satu bufet untuk monyet. Penduduk monyet di Lopburi begitu besar, ia akan dianggap sebagai perosak dalam hampir mana-mana bahagian lain di dunia. Di Lopburi, bagaimanapun, mereka dihormati. Dianggap sebagai keturunan pahlawan monyet, penduduk tempatan percaya monyet ini membawa nasib yang baik, dan dibenarkan untuk berkeliaran bebas di kalangan orang. Untuk menghormati apa yang dipanggil monyet bertuah, festival tahunan ini menyajikan lebih daripada 2,000 kilogram buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan yang baik unuk monyet untuk haiwan itu menikmati.

5. Festival Memakan Kucing



Festival Makanan Kucing diadakan setiap tahun di CaƱete, selatan Lima, hari Santa Ifigenia, seni perlindungan sihir. Pesta ini berlaku pada bulan September, mengorbankan kira-kira lima puluh ekor kucing untuk diraikan dan di makan.

Banyak jenis makanan di buat dengan daging kucing, seperti schnitzel, huacatay atau Greaves. Haiwan diternak dan digemukkan terutamanya untuk kegunaan manusia.

Menurut kepercayaan popular, daging kucing mempunyai ciri-ciri afrodisiak dan mencegah penyakit dalam bronkus.

6. Festival Lompat Bayi | El Salto del Colacho



Ini adalah salah satu perayaan tahunan lebih pelik Sepanyol yang telah mengambil tempat di Wilayah Burgos sejak 1621. Ketika perayaan yang dikenali sebagai El Salto del Colacho (lompat syaitan) atau hanya El Colacho, lelaki berpakaian seperti Iblis (dikenali sebagai Colacho) melompat ke atas bayi yang berbaring di atas tilam di jalan. Pesta ini telah dinilai sebagai salah satu acara yang paling bahaya di dunia. Asal-usul tradisi tidak diketahui tetapi ia dikatakan untuk membersihkan dosa asal bayi (original sin), memastikan mereka selamat melalui kehidupan dan melindungi mereka daripada penyakit dan roh-roh jahat.


7. Festival Tanduk | Festa del Cornuto



Adakah isteri atau teman wanita melakukan kecurangan? Jika ya, anda mungkin berminat dengan festival ini. Setiap tahun, Rocca Canterano, sebuah bandar di luar Rom, meraikan Festa del Cornuto – Festival Tanduk. Dalam budaya Itali, tanduk mewakili seorang lelaki yang telah ditipu. Kepercayaan itu dikatakan bermula di zaman empayar rom. Banyak pahlawan lelaki yang meninggalkan pasangannya untuk pertempuran untuk tempoh masa yang lama. Apabila mereka kembali, mereka telah diberikan sepasang tanduk sebagai hadiah. Walau bagaimanapun, apabila mereka kembali ke rumah mereka, mereka sering mendapati isteri-isteri mereka telah meninggalkan mereka untuk lelaki lain. Jadi istilah “Cornuto” mula merujuk kepada lelaki yang telah ditipu. Pada Rocca Canterano, lelaki yang telah dianiaya olehpasangan mereka berarak melalui jalan-jalan, kadang-kadang menangis atau melanggar objek yang diberikan kepada mereka oleh bekas kekasih mereka. perarakan ini bertujuan untuk memberi penghormatan dan memujuk lelaki.

8. Larian Kerbau Pamplona



Larian Kerbau Pamplona adalah sebahagian daripada Fiesta San Fermin, yang berlangsung dari 6 Julai hingga 14 Julai setiap tahun. Pada asasnya, sekumpulan kerbau yang berang dikeluarkan, mengejar lelaki di jalan-jalan selama lebih 800 meter. Matlamat? Lari sebelum kerbau setengah tan menanduk atau memijak anda. Sejak tradisi ini bermula pada tahun 1910, terdapat hampir 300 orang cedera dan 15 terbunuh. Punca kematian biasanya terjadi akibat badan di tusuk tanduk kerbau jantan, dengan hanya satu kematian akibat terkena tanduk lembu. Walaupun acara ini berbahaya, haiwan ini amat dihormati di kalangan orang-orang Sepanyol.

Asal acara ini datang daripada keperluan untuk membawa lembu dari tapak kandang di mana mereka telah bermalam, untuk ke gelanggang sukan lawan kerbau di mana mereka akan dibunuh pada waktu malam. Anak-anak muda akan melompat di antara kerbau itu untuk menunjukkan keberanian mereka. Tradisi Sepanyol dinyatakan bermula di timur laut Sepanyol pada abad ke-14 awal.

9. Festival UFO Roswell



Insiden UFO di Roswell, juga dikenali sebagai Roswell, adalah laporan mengenai sesuatu objek yang terhempas berhampiran Roswell, New Mexico, pada bulan Jun atau Julai 1947, kononnya sebuah kapal angkasa dan penghuninya iaitu makhluk asing. Tentera Udara Roswell didengar berkata, “cakera terbang” telah ditemui dari tempat kejadian. Pada hari berikutnya, kenyataan itu telah ditarik balik dan diubah untuk mengatakan belon cuaca telah ditemui. Ini mencetuskan kontroversi segera di kalangan penduduk di mana makhluk asing pasti telah mendarat dan kerajaan cuba menutupkan kes itu.

Lebih 60 tahun kemudian, perdebatan itu berterusan. Untuk meraikan kepercayaan mereka bahawa makhluk asing telah mendarat di bumi di bandar Roswell, terdapat satu perarakan tahunan di mana pengunjung boleh berpakaian dalam pakaian makhluk asing dan menghadiri persidangan ringkas diberikan oleh pakar-pakar makhluk asing. Walau bagaimanapun orang ramai yang tidak percaya teori makhluk asing juga dialu-alukan untuk menikmati perayaan itu.

10. Festival Buah Zakar Ayam Belanda



Festival Testis Ayam Belanda adalah acara yang diadakan di beberapa bandar-bandar kecil di mana aktiviti yang diketengahkan adalah pengambilan buah zakar haiwan, biasanya di salut tepung dan di goreng. Perayaan yang paling lama berlaku di Byron, Illinois, dan mempunyai buah zakar ayam belanda. Festival yang serupa ada di raikan di Orlean, Missouri, Oakdale, California, Huntley, Illinois, dan Missoula, Montana, ada yang mempunyai buah zakar lembu.

Setiap tahun pada bulan September kampung Ozrem, Serbia, menjadi tuan rumah Kejohanan Dunia Memasak Buah Zakar. Pesta ini menyajikan pelbagai buah zakar, termasuk hidupan liar.

Pelik bukan? Jadi anda cuba plan untuk bercuti dan melihat dengan mata sendiri festival – festival ini. Pastu Best!

Cham Out!
Sumber: wonderlust


Category Article

What's on Your Mind...