Nak Travel Tapi Takde Duit? Nah Ini 5 Tips Menabung Duit Travel


Kami semua orang diantara kita mempunyai impian untuk pergi melancong dan mengunjungi tempat-tempat yang diidamkan. Tak kiralah samaada di dalam negara, luar negara mahupun Mekah sekalipun. Tapi tak ramai yang bertuah untuk mencapai impian tu kerana mempunyai kekangan wang ringgit yang tidak mencukupi.

Jadi ini tips mudah dan berguna untuk korang cuba untuk capai impian korang untuk pergi travel. Tapi apapun sebelum menabung, set dulu target nak kumpul berapa, destinasi percutian dan juga bila nak bercuti

1. Simpan sehari RM5 atau RM10


Nilai tabungan hendaklah bergantung kepada kemampuan diri. Jangan paksa diri, yang pasti kena konsisten. Sebagai contoh, Miss K nak travel ke Korea:
1 hari RM530 hari -> RM5 X 30 = RM150
10 bulan -> RM150 X 10 =RM1500
Dah boleh ke Korea selama seminggu 😛

2. Cari passive income


Tak kira la buat online business ke, baking atau apa-apa yang boleh generate side income. Jadinya, kita takkan sentuh gaji bulanan. Jangan sebab nak kejar travel, sampai kan tanggungjawab lain terabai

3. Jadi Personal Shopper


Beberapa bulan sebelum pergi travel, amik order dulu sekali dengan duit deposit 70%. List kan item-item yang di pesan. Lagi bagus kalau korang setup 1 account instagram, lebih mudah nak cari potential customer. Jangan sekali-kali terima order tanpa duit deposit melainkan korang memang kenal rapat dengan orang yang order tu. Tak pasal-pasal nanti jenuh kutip hutang. Hehe..

4. Simpan duit dalam currency USD / Euro / Pound


Kadang-kadang bila tengok account bank, macam banyak je kan duit. Tup-tup terguna buat shopping. Lebih selamat kalau kita tukar sikit-sikit ke matawang yang lain.

5. Banyakkan bersedekah


Selalunya bila kita bersedekah, tiba-tiba ada je rezeki datang tanpa di sangka-sangka. Kalau pergi solat kat surau atau masjid, ringankan tangan masuk dalam tabung masjid. Kalau ada orang mintak sedekah, jangan di halau.

Memang kadang-kadang terdetik dalam hati, ni scam ni. Kalau tak mahu beri duit, boleh juga sedekah kan makanan. Jangan limitkan pemikiran kita, asal sedekah je fikir duit. Boleh juga sedekah dari segi tenaga, ilmu, dan paling mudah… senyuman :)


Category Article

What's on Your Mind...