Perodua Bezza Vs Proton Preve? Komen Lelaki Ini Buatkan Peminat Perodua Bezza Sentap


"Haaa, NCAP bagi 5 bintang utk Perodua Bezza oo, baik pakai Bezza je. Takpayah nak pakai Proton lagi. Boleh bungkus la Proton. Power window rosak, tempat bukak pintu patah."

Hmmm, ini adalah 1 komen pengguna yang Anti-Proton. Aku nak cakap bangang. Ape dia tahu tak Bezza tue penilaian sampai dapat 5 bintang tue dari NCAP Asean je? Asean je weh. Mari sini aku nak bagitau. Kalau dia nak bezakan, bezakan dengan Proton Prevé.

Preve ni 1 1 nya kereta Global dari Proton yang dapat NCAP Australia. Pahey dak? Lagi bagus la cerita dia weh.

Ape ke gile amik Bezza full spec 1.3 harga RM50k ade 2 airbag? Baik amik Preve 1.6 harga RM58k ade 6 airbag. "Bezza" RM8k dapat extra 4 airbag + kereta lagi luas. Penumpang belakang pun tak sakit belakang duduk tegak macam "Bezza" tue. Paham ke idak ni?

Preve pun waranti okey je. 5 tahun standard. Cuma aku punye ni waranti 7 tahun masa tue ade promosi raya aidilfitri tahun lepas. Berbaloi aku amik sebab aku pikirkan keselamatan dia. 6 airbag, power window okey, handle pintu takde patah, enjin senang jaga. Ade masalah pegi kat service center claim waranti. Asalkan jaga waktu servis ape-ape masalah pegi je proton claim selagi boleh.

Tahun ni dah masuk 31 tahun Proton wujud. Umur semacam ni dah usia bapak budak dah. Mungkin 10 tahun lepas banyak masalah dari vendor-vendor yang menyebabkan nama Proton jadi buruk, percayalah untuk 2 tahun akan datang ni, nama Proton kembali naik.

Duit korang. Pikirlah masak-masak. Terserah.


Dibawah ni aku nak share kereta aku kene bantai dengan Proton Wira tahun lepas. Memang genap 1 aku eksiden. Alhamdulillah, aku dan keluarga aku okey, cuma kereta aku remuk sikit kat belakang tue. Kereta wira yang melanggor aku tue kemek teruk bumper depan, radiator pecah, tayar sebelah pecah dan paling kesian chasis dia habis lari.

Kereta aku skrg ni pun dah okey, macam baru. Claim je insurance. Mungkin sebab ketahanan kereta dari belah belakang lagi kuat dari depan itu sebab kereta yang melanggor jadi teruk.

Berbalik pada kisah rating tue, aku rasa tak fair kalo org yang terpengaruh dengan cerita Proton ni tak bagus tapi tak pernah pakai lagi. Kadang orang yg cakap Proton ni tak bagus pun tak pernah pakai, dengar cakap orang lain jugak. Come on bradah and sista. Aku yakin, utk 2 tahun akan datang ni, Proton dah boleh bersaing dengan steady dalam market terutamanya Perodua ni.

Aku bukanlah anti-Perodua, tapi aku nak bidas bab rating je. Sebab tue aku tulis panjang-panjang supaya korang boleh pikir balik. Aku bagi perbezaan antara rating Asean dan Australia tue. Rating Australia ni nak dapat memang kemain lagi payah. Cuma mintak Perodua bawak Bezza pegi test NCAP Australia, silap-silap 2 bintang je.

Dalam bulan ni atau bulan depan, Proton akan keluarkan model terbaru dia lagi. Masa tue baru ade fight dengan Bezza. Model gantian Saga BLM skrg nie.


Category Article

What's on Your Mind...