Diantara 10 Haiwan Paling Pintar Ini, Yang No.1 Bukan Ikan Lumba-Lumba!


Dunia haiwan dipenuhi dengan makhluk menakjubkan yang mana tidak berhenti untuk memukau dunia dengan kemahiran kelangsungan hidup mereka. Sesetengah daripada perilaku mereka sangat menarik dan menonjol sebagai bukti kebijaksanaan mereka. Di sini adalah senarai 10 haiwan yang paling yang mengejutkan kepintarannya.

10. Anjing Laut



Singa Laut merupakan haiwan yang sangat menarik dan boleh berakhir dengan menjadi seekor binatang yang amat besar. Para penyelidik telah menunjukkan bahawa singa laut mempunyai keupayaan untuk berfikir secara logik dan sebenarnya boleh membuat kesimpulan sebagai contoh, a = b dan b = c, maka a = c.

09. Semut


Meskipun semut merupakan makhluk kecil, mereka adalah sangat menarik. masyarakat yang kompleks dan sistem komunikasi adalah bukti kebijaksanaan mereka. Semut membentuk koloni yang terdiri daripada berjuta-juta individu. Koloni besar ini kebanyakannya terdiri daripada steril, wingless females, membentuk kasta "pekerja" atau kumpulan khusus yang lain. Hampir semua koloni semut mempunyai beberapa jantan subur yang dipanggil "dron" dan satu atau lebih betina yang subur dipanggil "permaisuri". Jajahan mereka digambarkan sebagai satu superorganisms kerana semut kelihatan seperti beroperasi sebagai entiti yang bersatu dan bekerja bersama-sama.


08. Gagak



Walaupun ianya mungkin tidak menampakkan kepintaranya, hakikatnya gagak adalah burung yang amat pintar sekali. Pada zaman pertengahan, burung gagak telah dianggap sebagai abnormal dan ia hidup sangat amat lama. Mereka juga telah dianggap sebagai monogami sepanjang kehidupan panjang mereka. gagak digunakan untuk meramalkan masa depan, untuk meramalkan hujan dan mendedahkan serangan hendap.

07. Memerang



Memerang adalah mamalia marin yang paling kecil di dunia. Mereka amat cergas , haiwan sosial, yang mempamerkan tahap kepintarannya. Mereka menggunakan alat-alat seperti batu untuk mencari makanan dan membuang bahagian yang tidak diingini daripada ikan dan ketam. Mereka mengesan kehadiran pemangsa dengan mengenal pasti perubahan dalam getaran air.

06. Sotong Kurita



Sotong kurita dikatakan makhluk invertebrata yang paling bijak. Mereka menggunakan pelbagai strategi untuk mempertahankan diri mereka daripada pemangsa, termasuk mengusir menggunakan dakwat, penggunaan penyamaran dan paparan deimatic, keupayaan mereka untuk melompat cepat melalui air, dan keupayaan mereka untuk menyembunyikan diri dengan pantas.

05. Anjing



Dikenali sebagai "man's best friends", anjing jelas sekali haiwan sangat sosial dan bijak. Purata anjing mempunyai kebijaksanaan bayi manusia berusia 2 tahun. Mereka mempunyai daya ingatan yang tinggi. Mereka telah maju kemahiran ingatan. Anjing dapat bertindak balas bersesuaian terhadap bahasa badan manusia seperti memberi isyarat dan menunjuk, dan memahami arahan suara manusia. Mereka juga haiwan yang sangat penyayang dan sesuai sebagai pelindung.

04. Ikan Paus



Dari segi kebijaksanaan, ikan paus agak sama dengan ikan lumba-lumba. Tetapi saiz yang besar menjadikan mereka sukar untuk mengkaji dan melatih diri. Walau bagaimanapun, tingkah laku sosial mereka, teknik komunikasi dan kuasa meniru mereka menyerlahkan hakikat bahawa ikan paus adalah salah satu mamalia paling bijak.

03. Gajah



Gajah mempunyai otak yang sangat besar dan mereka memaparkan tingkah laku yang sangat sosial dan bijak. Gajah adalah juga merupakan salah satu sahabat setia kepada manusia. Kebijaksanaan seekor gajah adalah setanding dengan mahluk primal dan mamalia. Mereka kelihatan mempunyai kesedaran diri dan menunjukkan belas kasihan kepada yang mati atau individu yang mati dari kalangan mereka.

02. Ikan Lumba-lumba



Otak ikan lumba-lumba merupakan otak kedua paling kompleks dalam golongan haiwan. Ikan lumba-lumba boleh meniru tingkah laku yang diajar oleh seorang tenaga pelajar manusia. Ikan lumba-lumba mampu untuk mengenal pasti diri mereka

dalam cermin. Ikan lumba-lumba juga belajar dengan memerhati, mereka memahami struktur sekeliling mereka, mencipta jalan penyelesaian baru kepada masalah dan mereka mengenal pasti perbezaan di antara kanak-kanak dan orang dewasa yang akhirnya cenderung untuk menjadi lebih sabar dengan kanak-kanak.

01. Beruk



Selepas manusia, beruk merupakan haiwan yang paling bijak. Kebanyakan teori saintifik manusia yang dihasilkan oleh orang luar memberitahu bahawa manusia telah berkembang daripada keluarga beruk. Beruk mempunyai kehidupan sosial yang tinggi dan mempunyai pelbagai emosi. Keluarga beruk termasuklah cimpanzi, orang utan, gorila dan bonobos. Banyak reaksi daripada mereka amat serupa dengan reaksi manusia.

Sumber : Ohmedia.my


Category Article

What's on Your Mind...