Orang Yang Makan Sendirian Hidup Lebih Bahagia


Ramai yang mengatakan makan secara bersendirian adalah menyedihkan. Mereka kesunyian dan tidak berteman. Malah, ramai yang tidak ingin menjadi seperti mereka.

Christopher McCandless berkata, “kebahagiaan itu adalah hakiki apabila dikongsi,” tetapi, dia tidak menyentuh berkenaan makanan. Makanan dapat membuatkan kita gembira, serta kita dapat menikmatinya tanpa kehadiran orang lain.

Memakan adalah pengalaman secara individu. Ia adalah sesuatu yang kita cipta sebagai pengalaman sosial cuma ianya secara individu.

Mengapa sering dirasakan mereka yang makan bersendirian adalah perkara yang aneh? Bukankah mereka mempunyai keberanian?

Mereka yang makan bersendirian telah melepasi norma sosial, dan mereka juga bersikap kuat dan yakin.

Bukanlah mereka tidak dapat mencari teman, tetapi mereka tidak memerlukan teman. Mereka dapat menikmati makanan tanpa melihat kepada orang lain. Mereka lebih kuat, lebih berani, dan lebih gembira.

Orang yang makan bersendirian adalah orang yang boleh bersendirian. Mereka belajar untuk membuatkan diri mereka selesa. Malah, mereka tidak perlu mendengar cerita yang sering kali didengari, dan tidak perlu berbual kosong.

Kadangkala, sebuah buku adalah peneman lebih baik. Sebuah buku tidak memberitahu perkara yang anda tidak ingin dengari. Buku yang baik adalah seperti sahabat baik. Buku ada apabila mereka memerlukannya, dan sedia menanti ketika anda perlu bersendirian. Selain itu, buku juga sesuatu yang paling berbaloi dibelanjakan wang ke atasnya.

Ketika bersendirian, mereka akan menjadi lebih peka. Malah, mereka akan lebih terhubung dengan dunia kecil mereka.

Sumber : Nakbebel


Category Article

What's on Your Mind...