Realiti Perkahwinan Yang Ramai Bakal Pengantin Tidak Tahu


Tiada siapa yang akan berkata bahawa perkahwinan adalah mudah. Apa sahaja yang anda lihat di media sosial yang dikongsi oleh keluarga dan rakan-rakan anda tentang perkahwinan mereka yang indah, gaun cantik, majlis pernikahan mewah, cincin berkarat-karat, dan suami / isteri yang romantik.

Ini semua adalah pembohongan mereka. Orang akan menunjukkan apa yang mereka mahu orang lain melihat. Tiada siapa yang akan menunjukkan kepada anda realiti perkahwinan; kemarahan, kesedihan, pergaduhan dan semua masalah rumah tangga yang mereka hadapi. Ini adalah realiti perkahwinan, Perkahwinan bukan fantasi. Realitinya, tiada bahagia selama-lamanya dalam perkahwinan.
Apabila anda berfikir bahawa anda tahu seseorang yang anda telah berdating setiap hari sejak 10 tahun yang lalu, seseorang yang anda telah bercakap dengan setiap hari dan seseorang yang anda telah berkongsi sebahagian besar dalam hidup anda, anda tidak akan benar-benar tahu seseorang sehingga anda telah tidur di atas bantal yang sama, makan dari pinggan yang sama dan tinggal di bawah bumbung yang sama.

Adakah anda dapat menerima tabiat buruk mereka? Bagaimana mereka tidak mencuci garpu dan sudu selepas menggunakannya? Atau bagaimana mereka tidak mengepam selepas menggunakan tandas? Setiap daripada kita mempunyai tabiat yang tidak baik, adakah anda tahu dan adakah anda mampu untuk menerimanya?

Perkahwinan adalah susah dan dengan anak-anak, ia hanya menjadi lebih susah. Bagi seorang lelaki, adakah anda bersedia untuk mengambil peranan seorang ayah dan suami, pada masa yang sama, tahu bahawa anda berada di tempat kedua dalam kehidupan isteri anda?

Adakah anda mampu untuk menangani tekanan menyediakan tempat tinggal dan makanan dan memastikan keluarga anda selamat? Adakah anda seorang penyabar untuk menjaga isteri anda yang hamil dan beremosi ?

Bagi seorang wanita, adakah anda mampu untuk menanggung kesakitan semasa mengandung, sakit bersalin, dan setia kepada suami anda jika dia tidak mempunyai apa-apa?

Adakah anda mampu untuk memberi hidup anda untuk anak-anak anda kerana anda tidak akan dapat makan, tidur, keluar dengan kawan-kawan anda, bersosial dan menjalani kehidupan “normal” anda apabila anak-anak anda masih kecil.

Adakah anda tahu bahawa anda perlu memasak, bersihkan rumah, bekerja, menjaga anak dan suami anda, semua pada masa yang sama? Adakah anda mampu untuk meletakkan diri anda selepas anak-anak anda dan suami anda ? Adakah anda bersedia untuk menerima kenyataan bahawa hidup anda tidak lagi dimiliki anda?

Perkahwinan hanya akan menjadi lebih susah dan lebih sukar, walaupun perkahwinan anda dibina di atas kefahaman yang mendalam dan kasih sayang, anda akan sedar bahawa kebanyakan perkahwinan masih akan gagal kerana isu-isu kewangan, salah faham, tidak mengambil tanggungjawab, kurang kepercayaan dan pemahaman. Cinta tidak cukup, cinta tidak akan cukup jika kedua-dua suami dan isteri sedang diuji oleh Allah.

Perkahwinan bukan jawapan kepada masalah anda dan ia tidak akan menjadi lebih baik. Adalah lebih baik untuk menunggu dan melambatkan perkahwinan sehingga anda berdua bersedia untuk mengambil tanggungjawab yang lebih.

Anda tidak perlu tunduk kepada tekanan daripada keluarga dan rakan-rakan tentang perkahwinan anda. Untuk berkahwin adalah untuk bersama-sama, dalam keadaan baik atau teruk, dalam kesihatan dan kewangan dan hingga kematian memisahkan kita.


Category Article

What's on Your Mind...