Nasa Temui Bukti Pengaliran Air Di Planet Marikh


Sebuah penemuan tergempar baru saja diumumkan oleh pihak NASA. Agensi Angkasa Lepas Amerika Syarikat tersebut menyatakan, mereka menemui aliran air di Planet Marikh. Ini memberikan petanda bahawa Marikh bukan sebuah planet yang tandus malah mungkin planet berkenaan didiami oleh kehidupan lain.

Saintis percaya, air pernah mengalir serta menyebabkan berlakunya pembentukan lembah di Planet Marikh dan air yang ditemui bukan dalam bentuk laut atau sungai seperti yang biasa dilihat di bumi. Pengarah Sains Planet Nasa, Jim Green, berkata, perubahan iklim yang ketara berlaku kira-kira tiga bilion tahun lalu dipercayai menyebabkan berlaku perubahan itu ke atas muka bumi Marikh.

Beberapa mineral seperti perklorat telah ditemui di permukaan planet Marikh yang merupakan sejenis garam untuk mengurangkan suhu sejuk beku dan mengurangkan kadar pengewapan cecair.

NASA mengatakan pelbagai kajian terpaksa dilakukan terhadap planet Marikh ini selepas penemuan pengaliran air di planet tersebut.

Disamping itu, NASA mengatakan penemuan ini juga membolehkan mereka memilih lokasi yang tepat ketika menghantar angkasawan ke ekspedisi planet berkenaan kelak.


Category Article

What's on Your Mind...