Kehidupan Sebenar Orang Eskimo Yang Tak Pernah Kita Lihat (15 Gambar)

Orang Eskimo sebenarnya adalah orang asal yang mendiami bahagian kawasan-kawasan paling sejuk dan bersalji di muka bumi.


Mereka secara tradisinya tinggal di sepanjang Utara dan Timur Siberia (Rusia), keseluruhan Alaska (Amerika Syarikat), Kanada dan Greenland.


Eskimo bergantung pada kebanyakan haiwan mamalia sebagai makanan utama mereka. Bukan saja itu, mereka turut menjadikan kulit haiwan mamalia sebagai kegunaan dalam kehidupan seharian.

Selain mendirikan igloo, orang Eskimo turut membina beberapa penempatan seperti rumah kerana igloo hanya terdapat di sesetengah tempat untuk kalangan puak tertentu sahaja.


Kehidupan harian orang eskimo adalah berburu sebagai rutin hidup untuk mengumpul bekalan makanan.

Orang Eskimo mengamalkan pemakanan mengikut musim sejuk dan panas.

Ketika musim sejuk mereka memburu anjing laut, ikan paus dan haiwan mamalia lain untuk dijadikan makanan. Manakala pada musim kering makanan berkurangan menjadikan tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan serta caribou sejenis haiwan dari keluarga pelanduk@rusa menjadi makanan utama orang Eskimo.


Pengangkutan

Makanan istimewa masyarakat Eskimo adalah Akutoku sejenis makanan yang diletakkan buah beri Artik, minyak, dan daging caribou.


Disesetengah pedalaman, Orang Eskimo masih lagi mengekalkan pakaian dari kulit haiwan. Kulit dari haiwan buruan seperti anjing laut, caribou dijadikan pakaian dan kasut manakala kulit beruang kutub dan musang dijadikan jaket tebal ketika menghadapi musim sejuk.

Daging Caribou sebagai makanan orang Eskimo ketika musim panas

Pekerjaan utama mereka hanyalah berburu

Hasil buruan beruang kutub

Kulit dibersihkan kemudian dijemur untuk dijadikan pakaian bagi menghadapi musim sejuk ekstrim


Bagi kehidupan keluarga dalam masyarakat Eskimo, mereka yang terdiri dari saudara mara seperti ibu bapa, adik-beradik akan tinggal di dalam satu rumah. Kaum lelaki bertanggungjawab mencari keperluan makanan manakala kaum wanita bertanggungjawab dalam menjaga anak-anak dan menyediakan pakaian.

Dari segi keagaaman, sejak kurun ke 20 masyarakat Eskimo telah memluk agama Krsitian, tetapi ada sesetengah puak Eskimo yang tinggal di pedalaman masih lagi mengekalkan kepercayaan kuno dan semangat ghaib.-HarianBlogger.Com

Memburu adalah sebahagian rutin hidup mereka

Bagi sesetengah masyarakat Eskimo, mereka tidak lagi tinggal di igloo

Wajah sebenar orang Eskimo

Kehidupan di dalam iglo




Category Article

What's on Your Mind...